*

Mike Pohjola Kirjailija Mike Pohjolan blogi

Kansanedustaja ehdotti kolminaisuusoppia kouluihin

Perussuomalaisten kansanedustaja Mika Niikko teki kirjallisen kysymyksen lukujen summaamisen opettamisesta.

Niikon mielestä vain yhteenlaskuteorian opettaminen ei kasvata koululaisia kriittisiksi.

- Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukainen oppimistavoite tutkivasta ja kriittisestä oppijasta voi toteutua ja vaihtoehtoiset teoriat lukujen summaamisesta otetaan opetussuunnitelmassa huomioon? muotoili Niikko opetusministerille huhtikuun 10. päivänä osoittamassaan kysymyksessä. Niikko huomauttaa, että sen sijaan, että opetetaan automaattisesti 1+1=2, se pitäisi nähdä vain yhtenä teoriana muiden joukossa. Hänen mukaansa tieteen "tavoitteena ei ole saada selville lopullista totuutta, vaan esittää teorioita ja hypoteeseja". Rinnakkaisena mallina voisi opettaa kolminaisuusopin mukaista näkemystä, että 1+1+1=1.

Kansanedustaja kirjoittaa, että “matematiikan opetussuunnitelma pohjautuu yhteenlaskuteoriaan, kun taas uskonnon opetussuunnitelma tarjoaa sille syvemmän arvopohjaisen merkityksen, kolminaisuusopin.”

Eri kristillisten, juutalaisten, islamilaisten, hindulaisten ja buddhalaisten uskontokuntien sekä wiccojen ja vapaa-ajattelijoiden johtajat kommentoivat, että Niikon ehdotuksen toteutuessa olisi myös opetettava, että 1+1+1=2, 1+1+1≠3, 1+1=1, 1+1=3, 1=1 ja 1=0.

Esitettiin myös, että 1 poistettaisiin matematiikan opetuksesta kokonaan, koska se voi loukata joidenkin maailmankatsomusten edustajia. Tällöin esimerkiksi kertolaskussa voitaisiin päätellä, että 7x3=20, 7x3=22 tai jopa 7x3=2.

“Valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti matematiikan merkitys on vaikuttaa oppilaan henkiseen kasvamiseen (OPS, 7.6, s. 158). Matematiikan opetus on siis hengellistä opetusta”, Niikko toteaa. “Historian opetuksen tehtävänä puolestaan on ohjata oppilasta kasvamaan vastuulliseksi toimijaksi, joka osaa käsitellä oman ajan ja menneisyyden ilmiöitä kriittisesti (OPS, 7.13, s. 222). Yhteenlaskuteoriaa voitaisiin pitää eräänä historiallisena ilmiönä, vaikka sitä opetetaankin osana luonnontieteitä.”

Opetusministeri Jukka Gustafsson vastasi Niikon kysymykseen maanantaina. Hänen mukaansa tällaiset kirjalliset kysymykset otetaan opetusministeriössä äärimmäisen vakavasti, mutta hän ei silti näe tarvetta muutoksiin. – Eri uskontojen jumaluusopit eivät ole tieteellisessä mielessä teorioita, eikä niitä siten voida esittää myöskään vaihtoehtoisina teorioina lukujen summaamiselle, ministeri kiteyttää vailla minkäänlaisia naurunpidätysvaikeuksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän mikepohjola kuva
Mike Pohjola

Selitetään nyt vitsiä sen verran, että tässä Niikon alkuperäinen ehdotus: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013051617027990_u...

Topi Alansuo

Dear maik !
Tiedoksesi, että KDssä on monta kretsua, ja eiköhän joka puolueessa jokunen jokaisessa.
Pöyristyttävä ulostulo kylläkin.
Amiksien autonasentajakoulutukseen tulisi saada renkaan paikkaaminen purukumilla, koska eräässä vanhassa laulussa tehdään niin.
Koraanikouluja on tuettava, niissä opetellaan Richard Dawkinsia.

Aki Mönkkönen

Toki tällä monopoli-opetuksella saadaan kuuliaisia Darwinisteja aikaiseksi, se on selvä. Monimuotoisuushan ei kuulu kouluopetukseen, eihän?

Käyttäjän JuhoRimpelinen kuva
Juho Rimpeläinen

Uskontoa opetetaan uskonnontunnilla. Evoluutio liittyy biologiaksikin kutsuttuun tieteeseen. Monimuotoista.

Toisaalta uskonnonopetuksen voisi kyllä muuttaa laajemmin maailmankatsomusta käsitteleväksi aineeksi.

Ben Kaergin

A.M,

Niin,että 1+1+1= 1..? Niin justiinsa... :)

Käyttäjän mikepohjola kuva
Mike Pohjola

Aki, oletpa keksinyt hienon sanan tarkoittamaan huuhaata.

Aki Mönkkönen

Kyllä. Juuri sitä Darwinismin pakko-opetus on.

Ben Kaergin

Minusta kreationistien(kin) asenteissa voisi olla hiukan tarkistamisen varaa.

Darwinista viis,mutta varhaistenkaan dynastioiden faaraot eivät valitettavasti syöttäneet heinää lemmikkibrachiosauruksilleen,eivätkä niinikään myöskään ihailleet pterosaurien liitelyä Theban iltataivaalla. :)

Btw: 1+1+1 = 3. Yllättävää,eikö totta. :)

Aki Mönkkönen Vastaus kommenttiin #8

Epäilemättä. Mutta olen kuullut "Maa oli autio ja tyhjä" -lauseen tulkittavan siten, että "Maa tuli autioksi ja tyhjäksi". Miten kuulunee tuo Luomiskertomuksen kohta teidän Tanakissa? Raamatussa kuulemma kuvataan yli tuhat lintulajia, näin eräs ornitologi -ystäväni väittää ja olisi merkillistä jos dinoja ei mainittaisi, jos ne olisivat kuuluneet faunaan ihmisen korkeakulttuurien syntyessä. Yksi minua tosin askarruttaa; mikä eläin on Leviathan? Suuri ja väkevä voimiltaan ainakin. Olisiko Niilin krokotiili?

Käyttäjän mikepohjola kuva
Mike Pohjola Vastaus kommenttiin #9

Hyvä Aki, nyt on ihan pakko kysyä, että uskotko siis oikeasti, että dinosauruksia olisi ollut maan päällä muutama tuhat vuotta sitten samaan aikaan ihmisten korkeakulttuurien aikaan?

Ben Kaergin Vastaus kommenttiin #9

Veikkaisin villinä arvauksena suistokrokotiilia,se voinee kasvaa leviathanmaisiin mittoihin,mikäli vanhaksi elää. Toisaalta,vanhat merimiestarinat useissakin kulttuureissa ´tuntevat´ erinäisiä merihirviöitä,joista on joskus ammoin ollut "varmoja havaintoja".. -olisikohan maakaipuulla ja psyyken ylenmääräisellä kuormittumisella -yhdistettynä tylsistymisen esiinruoskimaan hypermielikuvituspulssiin- ollut osuutta asiassa.

Toisaalta taas sääli,sillä olisihan ollut varsin ylösnostattavaa lukea dokkareita faarao Menhorin,tai Karnakin turvallisuus- tai metsästystarkoituksiin kouluttamista velociraptoreista,puhumattakaan kyntöaurojen eteen valjastetuista stegosauruksista.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Mika Niikko ei ilmeisesti ole perillä eksakteista tieteistä.

Kyllä monessa asiassa on hyvä totutella kyseenalaistamaan, silloin kun se on järkevää. Aritmetiikka ei kuulu näihin vähemmän eksakteihin aloihin.

pekka numminen

Mika Niikko on (kristitty) uskovainen. Hän uskoo raamattuun, joten hän uskoo luomisteoriaan.

Onko tämän ymmärtäminen jotenkin vaikeaa?

Toiset uskovat marttyyrikuolemaan ja siitä saatavaan paratiisipaikkaan, toiset uskovat luomisteoriaan etc.

Mika Niikko ja muut uskovaiset saavat uskoa ja haluta sitä ja tätä, niin kauan kuin minun terveyteni ei ole vaarassa (en esimerkiksi ole vapaalippu paratiisiin).

Toimituksen poiminnat

Sivut