*

Mike Pohjola Kirjailija Mike Pohjolan blogi

TS: Pappani ja presidentti

Tänään Turun Sanomissa julkaistu kolumnini Pappani ja presidentti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Wau. Minusta on ikävää, miten sotaveteraaneja on alettu käyttämään omien ennakkoluulojen oikeuttajina. Koen sen jotenkin sotaveteraaneja häpeällistävänä toimintana. Tämä kirjoitus oli hyvä esimerkki siitä, että sotaveteraanit ovat ihmisiä, joilla on erilaisia näkemyksiä ja on todella harmillista, että näidenkin vaalien alla heidän päälleen on kaadettu muun muassa homokammon leimaa. Sitä paitsi väestöstä on homoja 5-6 prosenttia, joten eiköhän homoja ole ollut rintamalla sotimassakin.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Olipa siis niin ihana kirjotus, kiitos Mike Pohjola!

Santeri Halmetoja

Eihän siinä oikeasti ole mitään ihmeellistä, yleinen miesten asevelvollisuus oli tuolloinkin ja rintamalla olivat kovassa kahtiajaossa olleet porvarit ja kommunistitkin. Ei ole mitään veteraanin stereotypiaa, ja nuo puheet voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Lähemmäs 90-vuotiaat miehet ovat melko leppoisia, joten tuskin kovin moni suhtautuu Haavistoon vihamielisesti. Mutta fakta on, että sen ikäluokan ihmisistä kovin moni ei vain pidä miesparia edustavana ulkomaanvierailuilla esimerkiksi. Molempia silti äänestävät varmasti. Oma 87-vuotias vaarini ei muuten tiennyt edes Haaviston homoseksuaalisuudesta ennen kuin kerroin hänelle.

Käyttäjän pigeonhole kuva
Pirkko Holmberg

Nuo tunnelmat ovat tuttuja. Ennakkoluuloihinsa vanhemmista ihmisistä ei kannata luottaa, mutta valitettavasti kaikki heistä eivät ota yhtä aktiivisesti asioista selvää kuin isoisäsi.

Itse kuvittelin erään läheiseni äänestävän Niinistöä homofobian vuoksi, mutta kun lopulta uskalsin kysyä asiasta, syynä olikin, että hän pitää Niinistöä kokeneena ja ansiokkaana poliitikkona. Haavistoa hän ei oikein tuntenut, ja syykin on selvä: hän seuraa maailman tapahtumia vain radiouutisten ja Apu-lehden perusteella.

Hassu juttu tässä on se, että Haaviston ja Niinistön poliittinen ura on suunnilleen yhtä pitkä ja vaiheikas, vaikka ensinmainittu onkin kymmenen vuotta nuorempi. Molemmat ovat olleet ministereinä ja ulkomaankomennuksilla ja saaneet osakseen arvostusta. Mikä tärkeämpää, toinen on ison rahan ja toinen pienen ihmisen puolella. Ennen kuin ehdin tuoda tämän esiin, keskustelu kääntyikin jo muihin asioihin.

Miksi kommunikointi onkin niin vaikeaa?

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä
Käyttäjän elinajamsa kuva
Elina Lappalainen

Kiitos tästä. Voi kun moni näkisi asioita pitemmälle - eikä väittäisi kaikkia veteraaneja / iäkkäitä ihmisiä samanmoisiksi. :)

Käyttäjän mikkolahti kuva
Mikko Lahti

Mielenkiintoinen kertomus papan valaistumisesta.

Minä uskon,siksi puhun.

Nähdäkseni homosivari-pressalla ei ole taivaallisia talentteja toimia auttavasti kansallisessa hätätilanteessa maan parhaaksi.

Sillä lihan käsivarteen luottavien kantti ei kestä kansallisessa kriisitilanteessa. Väkevän Jumalan armovoima puuttuu kuolevaan lihaansa turvaavilta sieluilta. Armoviisauden lisäksi.

Mutta ne väsyneet soturit,jotka turvaavat Herraan,saavat uuden voiman,ks. Jes. 40:29-31,Jer. 17:5-10. Kuten pres. Kallio,joka kehotti suomalaisia rukoilemaan Raamatun Jumalaa. Siksi Suomi säilyi itsenäisenä.

Vai mikä muutti sotahistorian kulun, kun väsyneet suomalaistaistelijat perääntyivät Karjalan kannaksen murtuessa viime sodan aikana?

Tänään kaikenkarvaiset vara-Jeesukset voivat levittää lihasanomaansa isien verellä vapaaksi ostetussa maassa.

Venäjällä,missä Herran köyhä saarnaaja on julistanut Jeesus-ilosanomaa parinkymmenen vuoden aikana, oli jo n. 10 v sitten havaittu yli 200 takaisin palaavaa vara-Jeesusta.Joten ei mitään uutta auringon alla kotimaisten taiteilijapiirien tuotoksissakaan.

Entä mitä mieltä sinä Mike ja pappasi olette tästä ristiinnaulitun ja kuolleista herätetyn Jeesuksen sanoista:

23. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.

26. Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
27. Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28. Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.

Matt. 24:23-28

Tämä ihan lempeästi sanottuna.Näin meidän ylöspäin katsovien Jumalan poikien kesken.

Mikko Lahti

saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila
Sen kunniaksi Hevinkeliumi ja Totuuden henki
http://www.youtube.com/watch?v=rR1wt07JKSo

Käyttäjän mikepohjola kuva
Mike Pohjola

Moi! Pappani silmät ovat huonossa kunnossa, joten hän ei ole valitettavasti vielä päässyt lukemaan romaaniani. Lainaan muistaakseni noita säkeitä itsekin ja samoin kirjoitan lukuisista maailmalla olevista itseään Jeesukseksi väittävistä miehistä (ja yhdestä naisesta). Venäjän kuuluisimman "vara-Jeesuksen" Vissarionin lisäksi niitä on mm. Afrikassa, Brasiliassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Jostain syystä Etelä-Koreassa Jeesuksia on suorastaan pilvin pimein. Uskallan väittää, että siellä on väkilukuun nähden eniten Jeesuksia maailmassa. :)

Suosittelen lukemaan Ihmisen poikaa, monet uskovaiset ovat siitä pitäneet!

Toimituksen poiminnat

Sivut